Mitä teemme

WP1

Työpaketti 1 tuo yhteen kansainvälisiä tutkijoita ja tarkastelee nuorten osallisuutta Suomessa, Ranskassa, Islannissa, Italiassa, Saksassa ja Turkissa. Nuorten osallisuutta tutkitaan maahanmuuton; poliittisen yhteiskunnan; hyvinvoinnin ja yksinäisyyden; vapaa-ajan, harrastusten, avoimen nuorisotyön; ilmastonmuutoksen ja digitalisaation kontekstissa.

Työpaketti 1 vahvistaa Humakin TKI-kyvykkyyttä kehittämällä sähköistä alustaa Nuorisotiedon kirjaston yhteyteen. Alusta tarjoaa matalan kynnyksen vuorovaikutusmahdollisuuden tutkijoille ja nuorisoalan toimijoille. Se toimii erilaisten tapahtumien ja TKI-tulosten julkistamisalustana.

WP2

Työpaketti 2 tarkastelee osallisuuden ja syrjäytymisen mekanismeja nuorten harrastus- ja vapaa-ajan toiminnassa. Erityisenä huomion kohteena on heikommassa asemassa olevien nuorten osallisuus. Tavoitteena on kartoittaa heidän osallistumistaan organisoituihin vapaa-ajan aktiviteetteihin sekä selvittää, minkälaisia toimintatapoja järjestöt ovat ottaneet käyttöön heikommassa asemassa olevien nuorten osallisuuden ja osallistumisen vahvistamiseksi.

Työpaketti 2:n keskeinen tavoite on myös vahvistaa TKI-kyvykkyyttä tuottamalla käsikirja innovatiivisista kehittämistyön menetelmistä. Kirjassa tarkastelun kohteena ovat luovat, osallistavat ja toiminnalliset menetelmät. Käsikirja tarjoaa uudenlaisen resurssin Humakin TKI-hankkeiden ja opinnäytetöiden toteuttamiseen ja palvelee TKI-toimintaa ja ammattikorkeakoulukenttää myös laajemmin.

WP3

Työpaketti 3:ssa kehitetään osallistavia menetelmiä, joilla voidaan edistää nuorten osallisuutta. Työpaketilla on kaksi tavoitetta: 1) löytää ja kehittää menetelmiä nuorten kuulemiseen ja tiedontuotantoon osallistamiseen sekä 2) kokeilla, mitkä menetelmät toimivat erilaisten kohderyhmien kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä. Keskeinen ajatus on kehittää nuorilähtöisesti nuoria kiinnostavia, innostavia ja luovia osallistavia menetelmiä, jotka toimivat tässä ajassa.

Työpaketti 3:ssa tarkastellaan myös, millaista tietoa menetelmien avulla voidaan saada ja kuinka nuorisotyön eri toimijoita voidaan innostaa kehittämään ja levittämään nuoriystävällisiä osallistavia menetelmiä. Menetelmällistä tietoa ja eri tavoin koottuja nuorten mielipiteitä sovelletaan käynnissä olevissa TKI-hankkeissa sekä uusien hankkeiden kehittämisessä.